Instrukcja montażu przekładni kierowniczej w pojeździe
Należy pamiętać aby korki zalepiające pozostawały wkręcone w otworach obudowy rozdzielacza aż do momentu podłączenia przewodu tłocznego i powrotnego. W ten sposób uniknie się przedostawania brudu oraz innych obcych ciał do wnętrza przekładni kierowniczej. Ramię przekładni kierowniczej najwygodniej jest Zamontować przed montażem przekładni w pojeździe, chyba że dotyczy to takich pojazdów jak np. autobus PR-110, gdzie koniecznym się staje zamontowanie ramienia kierowniczego bezpośrednio w pojeździe. Wtedy czynność tą wykonujemy bezpośrednio po przykręceniu przekładni kierowniczej do wspornika (patrz pkt 2). Nasunięcie ramienia przekładni kierowniczej na wał segmentowy dokonujemy w taki sposób aby rysy ustawcze na ramieniu oraz na wale segmentowym były w jednej linii. Następnie Należy Dokręcić nakrętką niżej podanym momentem obrotowym i zabezpieczyć poprzez odgięcie podkładki lub zawleczkę.
Moment dokręcenia nakrętki ramienia kierowniczego:
- M35x1,5 - 400 Nm
- M42x1,5 - 500 Nm
Czynności montowania przekładni do pojazdu przedstawiono w poniższych punktach:
- Zamontować wspornik do ramy pojazdu.
- Osadzić we wsporniku przekładnię kierowniczą i przykrcić. Do przykręcenia stosować śruby M18x1,5 o wytrzymałości 10.9 i kładki hartowane. Moment dokręcenia 350 Nm.
- Przekładnia kierownicza:
- ze sztywną kolumnę kierowniczą:
Założyć Koło kierownicze, Dokręcić nakrętką z niżej podanym momentem obrotowym.Wkręcić zestyk ślizgowy 92 i Dokręcić momentem 5 Nm.
Moment dokręcenia nakrętki koła kierowniczego:- wał kierownicy ze stołkiem 1:20:
- M22x1,5 mm - 75-85 Nm
- M24x1,5 mm - 80-90 Nm
- M28x1,5 mm - 80-90 Nm
- wał kierowniczy z wielokarbem cylindrycznym oraz stołkiem 1:16:
- M22x1,5 mm - 40-50 Nm
- M26x1,5 mm - 60-70 Nm
- wał kierownicy ze stołkiem 1:20:
- z przegubowym wałkiem kierowniczym:
Zamontować przegub krzyżakowy lub sprzłgło elastyczne pomiędzy wałkiem kierowniczym a przekładnię kierowniczą i ze sobą przez założenie śrub pasowanych oraz Dokręcić nakrętki momentem:
- M8 - 34 Nm
- M10x1,5 - 49 Nm
- ze sztywną kolumnę kierowniczą:
- Ustawić przekładnię kierowniczą do jazdy na wprost (Ustalić przez połowę całkowitej liczby obrotów koła kierowniczego).
- Ustawić koła przednie w położenie jazdy na wprost.
- Zamocował pompę olejową we wsporniku i ustawić wymagane napięcie pasków klinowych przeprowadzając próbę kciukiem.
Podłączyć przyłączki przewodu ssącego, tłocznego i powrotnego do pompy, przekładni kierowniczej oraz zbiornika oleju. W przypadku konieczności dogięcia rur należy je doginać w stanie zimnym aby zapobiec powstaniu zgorzeliny.
- Zamocował drążek kierowniczy podłużny.
- Układ napełnić olejem przeznaczonym dla układów hydraulicznych (zaleca się stosowanie oleju Boxol 26).
Napełnianie układu olejem.Uwaga! W czasie napełniania olejem instalacji hydraulicznej należy pamiętać, aby nie spowodować zupełnego opróżnienia zbiornika oleju przez wyssanie, gdyż wówczas do układu hydraulicznego zostanie zassana większa ilość powietrza.
Podczas nalewania oleju oraz odpowietrzania należy uważać, aby pompa pracowała na niskich obrotach, gdyż przy silnym zasysaniu oleju do pompy będą przedostawały się pęcherzyki powietrza, które podczas przepływu przez pompę będą ulegały rozbiciu na mikropęcherzyki, co może doprowadzić do pienienia się oleju i wydłużenia procesu odpowietrzania. Przekładnia kierownicza może mieć różne położenia w pojeździe (pionowe poziome, odwrócone, skośne itp.) i w pewnych przypadkach nie uda się w zupełności odpowietrzyć układ w krótkim czasie. Pozostające w przekładni kierowniczej powietrze wydzieli się dopiero po pewnym okresie czasu. Wtedy zaleca się odłączyć drążek podłużny od ramienia przekładni, aby można było wykorzystać do przebiegu odpowietrzania cały skok tłoka w obudowie przekładni kierowniczej. W czasie jazdy pozostające nieznaczne ilości powietrza są wchłaniane przez olej i następnie wydzielane w zbiorniku. Napełnianie olejem instalacji hydraulicznej odbywa się przez otwór wlewowy w zbiorniku oleju. Do pierwszego napełnienia oraz do wymiany oleju celowe jest zdjęcie pokrywki zbiornika i napełnienie zbiornika olejem, aż do brzegów. Po tym należy silnik przekręcić kilkakrotnie rozrusznikiem, aby cały układ hydrauliczny napełnił się olejem. Ponieważ w czasie tej czynności poziom oleju w zbiorniku szybko się obniża, trzeba stale dolewać oleju, aby nie dopuścić do zassania powietrza.
- Odpowietrzyć układ.
Odpowietrzanie układu:Gdy instalacja hydrauliczna jest napełniona na tyle, że przy krótkotrwałym przekręceniu silnika poziom oleju nie spada poniżej dolnego znaku na mierniku poziomu oleju, można uruchomić silnik. Następnie płynnymi ruchami Należy przekręcić kierownicą od oporu do oporu, aby powietrze mogło ujść z cylindra. Należy przy tym obserwować poziom oleju i uzupełnić go w przypadku wyraźnego obniżenia. Czynności te należy powtarzać, aż do uzyskania stałego poziomu oleju, a na powierzchni przestaną ukazywać się pęcherzyki powietrza. Następnie trzeba zdjąć kapturek zamykający i na śrubę odpowietrzającą nasunąć przezroczysty przewód. Z kolei należy odkręcić śrubę odpowietrzającą 0,1 - 1 obrotu, aby pozostające w tej części obudowy powietrze mogło znaleźć ujście. W chwili, gdy z otworu śruby odpowietrzającej będzie wypływał tylko olej, śrubę należy dokręcić, nałożyć na nią kapturek i dolać oleju do zbiornika. Po prawidłowo przeprowadzonym odpowietrzeniu poziom oleju w zbiorniku - przy nie pracującym silniku - nie powinien się podnieść o więcej niż o 1-2 cm.
Sprawdzanie stanu oleju:Poziom oleju należy sprawdzać po przebiegu 5000 - 6000 km lub po 100 - 120 godzinach pracy przy nie pracującym silniku. W przypadku obniżenia poziomu oleju uzupełnić go tak, aby sięgał 1 - 2 cm powyżej górnego znaku na mierniku poziomu oleju. Przy pracującym silniku poziom oleju nieco spada, ale nie więcej niż 1 - 2 cm. Po ponownym wyłączeniu silnika poziom może wzrosnąć o poprzednią wartość. Przekroczenie tej wielkości wskazuje na obecność powietrza w oleju.